Tuesday, December 30, 2008

Posting terakhir 2008


Tinggal beberapa waktu sahaja lagi untuk kita berada didalam pelukan duka 2008. Aku percaya tidak ramai menyangka bahawa 2008 akan menyaksikan satu peristiwa hitam berskala global. Runtuhnya sistem kewangan dunia yang dikepalai oleh Amerika Syarikat yang dicanang sebagai sempurna.

Ketika aku mendalami disiplin pentadbiran perniagaan beberapa tahun dahulu, sistem kewangan Amerika ( Barat) adalah model yang dianggap sempurna dimana semua pemain dianggap mempunyai maklumat setara, tiada sesiapa dianggap mempunyai kebolehan untuk manipulasi kerana sistem 'self regulation' dan perundangan yang mencukupi berbanding model kita di Malaysia.


Tetapi itu dahulu, hakikatnya dengan semua teknologi yang ada rupa-rupa masyarakat Amerika boleh dibutakan serta dipesongkan persepsinya oleh media yang direncana sedemikian rupa. Jika tidak kerana wujudnya internet keadaan mungkin akan menjadi lebih teruk dan busuk.


Sebenarnya kita berada dalam sati situasi yang unik dan istimewa kerana kita semua berada di dalam persimpangan sejarah ( turning point of history) , yang mana dunia akan berubah wajah dan arah sama ada menjadi lebih baik atau buruk bergantung kepada beberapa keadaan yang belum kita ketahui.


Hakikatnya dalam hayat kita semua, kita telah melihat keruntuhan empayar Soviet yang berpecah kepada beberapa negara serpihan dan kita melihat kebangkitan Russia sebagai satu tamaddun yang tersendiri. Kita melihat kebangkitan China dan India sebagai satu prospek kuasa dunia yang akan datang dan kita telah mula melihat tanda-tanda keruntuhan tamaddun barat.


Ini tidak bermakna kuasa barat ( Nato, Amerika Utara, Autralia/NZ) akan runtuh serta merta, tetapi apa yang berlaku sekarang ini menunjukkan kuasa mereka boleh dihakis. Ini bermakna mereka tidak boleh sewenang-wenangnya mencorak dunia mengikut kehendak mereka tand tindak balas yang wajar.


Hakikatnya kuasa barat sangat mengerti tentang keadaan mereka, ini yang menjadikan dunia akan jadi lebih huru hara, mereka semestinya tidak mahu mengikut hukum alam, mereka akan bertindak untuk terus kekal menguasi planet bumi dengan skema-skema yang direka untuk terus menyebabkan planet bumi ini dibawah kekuasaan mereka.


Benarkah ada dalang-dalang dalam tamaddun barat yang dipanggil kerajaan selari (parallel government) yang tidak dilantik atau diundi sesiapa yang dipanggil illuminati? . Benarkah wujud sejenis kumpulan pemodal yang dipanggil 'shadow money lenders' yang sebenarnya menguasi sistem kewangan dunia terutama Amerika dan Britain. Benarkah wujud satu usaha sedang diwujudkan untuk menjadikan semua kerajaan dunia berada dibawah satu payung yang dipanggil 'World Government'. Ini semua dalah teori konspirasi yang dimainkan didunia internet lengkap dengan hujah dan bukti-buktinya. Ini hanya akan dapat kita ketahui dalam masa yang akan datang.


Jadi apakah yang bakal menanti kita pada tahun 2009. Secara peribadi aku merasa tahun 2009 akan lebih berdarah berbanding tahun 2008. Jika kita melihat permainan politik calon-calon Presiden Amerika yang lalu, ada banyak tanda-tanda dan isyarat yang sudah dilepaskan secara sengaja atau tidak sengaja.

Kita ada banyak prospek konflik yang bakal menanti kita.
a. Konflik India/amerika -Pakistan
b. Konflik Iran-Israel/Amerika
c. Konflik Gaza
d. Konflik Iraq
e. Konflik Afghanistan
f. Konflik Asia tengah/Russia
g. Konflik Georgia/Russia
h. Konflik Russia - Amerika


Jika tiada konflik peperangan konflik ekonomi tetap akan menjenguk kita.
a. Lebih banyak bank di dunia akan lingkup dan perlu diselamatkan
b. Kegawatan ekonomi
c. Kedar pengangguran yang tinggi
d. Ancaman inflasi
e. Nilai matawang yang merudum


Apa pula prospek negara-negara Islam sedunia? Kecuali Iran yang lain (termasuk malaysia) aku rasa akan terus menjadi Lembu dicucuk hidung. Lihatlah bagaimana kita umpama kucing ketakutan yang hanya berani mengiau dari dalam kelambu bila Gaza di cabuli oleh Zionis. Islam akan terus dilabel sebagai agama pengganas sekalipun yang melakukan keganasan adalah orang-orang yang diupah oleh pihak lain. Tetapi industri memerangi keganasan adalah terlalu besar nilai dollarnya untuk dimatikan begitu sahaja.


Kita di Malaysia juga tidak mempunyai prospek yang begitu baik. Pertengkaran sesama Melayu, pertengkaran sesama kaum, aku jangka akan berterusan. Jika Najib naik menjadi PM aku rasa kita akan terus bercakaran. Tambahan Najib menjadi PM dengan reputasi yang begitu bersinar sekali. Terlalu banyak tohmahan dan cacian menunggu beliau. Seperti biasa kuncu-kuncu masing -masing akan berebut peluang ekonmi yang semakin mengecil. Banyak masa terbuang untuk menepis semua ini.


Orang Islam/Melayu di negara ini akan terus diserang secara terang dan bersuluh atau tersembunyi. Politik ketuanan akan terus dipersoalkan. Dengan sikap kita yang suka menjerit tapi tak buat apa-apa, kita akan terus menjadi bahan usikan.


Fikir-fikirkan...Selamat Bercuti.
Dan ketika saudara/i sedang bergembira menonton percikan bunga api tahun baru ini..ingatlah di Gaza Palastin sana percikan bunga api datang dari bom-bom anjing-anjing zionis (klik sini).

Ingatan: Jika sdra/i tidak tahan melihat gambar mayat-mayat jangan klik link diatas
Salam...




Sunday, December 28, 2008

New Holocoust is taking place in Gaza


The Barbaric Israelis Regime with the usual support of the Evil Empire (click here- please ask pelosi how many children have been killed by Hamas rocket?) is baring its fangs again. This time the poor Gaza population is the target (click here and here) . If it is done by the Israelis, maiming and killing women and children, it is justified in the name of self defense ( click here) .

Gaza in a modern day concentration camp. It has been starved to death by the Israelis blockade and made worst by the impotent Islamic Countries ( Malaysia Included) who chose to remain by the sideline and watches the fellow muslim etch a living and dying of hunger. With all the petro money blessed by The Almighty we chose to sit by. My God, these Islamic leaders have a lot to answer at the Mahsyar. (click here)


The fact is The Israelis are coward, they are afraid to fight fair and square, but that is nothing new, they have been doing this since the establishment of their illegal state ( there have never been exiled jews, its all myth - so they have no reason to return to that land, infact, it is suspected that the current palestinian are the original jews and have converted to Islam and christianity). and they always have a big bully to do their bidding. Hizbullah from lebanon have proven that the israelis was fighting like a girl ( click here). But the unfortunate thing is most Islamic countires leaders are sissies!


Where the fuck is Khairy Jamaluddin and that Mathir's Son or Khir Toyo? what are they doing? aint this the job of Pemuda UMNO? Why is our mainstream media so silent? Where is Najib?


The most unfortunate things happening to us muslim is that we have no balls. We have no balls to stand up united. God bless us with it the kind of inner strength to fight our enemies. But we are afraid because we all have lost that inner strength. Our ulama's who are so fond to issue fatwas on mundane things are silent and may be still looking for the right ayah's and suras to see what can be done. The fact is we Muslim are left alone to fend for our selves. The so called Christian countries wont lift a fingers to help even in the name of fairness. Remember the monster is the creation of the British and the American. Their sin of closing their eye to the jews holocoust put them in awkward position. We Muslim are paying for that..how ironic.


Do we submit to the will of God and be slaughtered like our brothers and sisters in Gaza? We will suffer the same fate if we continue to keep quiet.


This is ethnic cleansing (click here). This is the Gaza Holocaust (click here).

Salam...

Wednesday, December 24, 2008

December Blues...

Bagi orang-orang yang berniaga dengan organisasi kerajaan /GLC/ swasta seperti aku, bulan Disember merupakan bulan yang paling membosankan dan menyakitkan . Ini adalah satu bulan dimana aktiviti-aktiviti panggilan tender atau sebut harga hampir tiada. Biasanya belanjawan jabatan / syarikat telah atau hampir habis digunakan. Kalau pun ada amat sedikit dan pembekal / kontraktor yang menyertai pula punyalah ramai. Nak duduk aje kat rumah, hati tak sedap, nampak macam tak kerja, duduk sahaja di ofis tak ada apa nak dibuat sangat. Nak ajak kawan-kawan/ pelanggan keluar makan tengah hari banyak yang bercuti dan poket sendiri dah robek akibat aktiviti-aktiviti membeli pakaian sekolah anak-anak.


Bagi tujuan kutipan bayaran pula, ini bulan yang menyakitkan kepala dan hati. Bulan ini terlalu banyak alasan diberi mengapa bayaran tidak boleh dikeluarkan. Tuntutan mesti sampai ke bahagian kewangan sebelum 15 hb, kalau tak sempat, tunggulah tiga bulan lagi baru dapat bayaran. Ada tuntutan masih belum diproses walaupun sudah dihantar akhir November lagi. Mana yang dah di proses belum dapat kelulusan sebab pengarah / pegawai cuti, naik haji, cuti bersalin dll.


Di hujung bulan macam sekarang ni, banyak kakitangan kerajaan yang dah mula bercuti panjang. Bermula Krismas di sambung maal hijrah kemudian tahun baru dan 5hb cuti anak sekolah. Nah, 6 Jan 2009 baru balik. Tuntutan aku dah jadi pekasam, mood aku dah tentu lah suram!

Kepada pegawai-pegawai ini, semua itu hanyalah satu lagi 'masalah diatas meja' mereka, tidak ada keperluan untuk mereka membuat lebih dari apa yang biasa mereka buat. Cukup masa mereka pun bercuti. Sama ada pembekal belum membayar gaji, perlu membayar bonus tahunan atau perlu membayar pembekal lain, bukan menjadi masalah kepada mereka. Jika hati tak tahan panas mau sahaja dijeritkan kepada mereka ini. Jika kontraktor/pembekal lewat menyiapkan kerja mereka, denda lewat akan dikenakan tepat pada waktunya, sedangkan jika pelanggan lewat membayar tiada apa yang boleh dilakukan. hmmm.......pening.......pening



Salam...




Thursday, December 18, 2008

Tradisi Membela(kang kan) Rakyat?

Aku sebenarnya heran dan kaget dengan kerajaan yang diterajui oleh UMNO sebagai tulang belakang BN. Aku heran kerana sehingga kini UMNO masih tidak belajar dari kesilapan dan keangkuhannya. Kaget kerana sebagai kerajaan yang melaungkan tradisinya membela rakyat, kerajaan sebenarnya tidak menjadikan rakyat sebagai keutamaan mereka dalam membuat keputusan.
Aku merujuk kepada cadangan tidak diminta ( unsolicited proposal ) dari kumpulan Sime untuk menjarah IJN. Hakikat bahawa kerajaan sekarang melayan cadangan tidak diminta ini sendiri menunjukkan terdapat tangan-tangan hitam yang menjadi dalang kepada langkah ini.
Kalau dah cadangan itu tidak diminta, bakul sampahkan aje lah. Tetapi hakikatnya di Negara ini tiada siapa akan memberi cadangan tidak diminta jika mereka tidak yakin boleh berjaya. Sudah tentu mereka telah mendapat pandangan beberapa pihak berkepentingan dan seterusnya diyakinkan oleh pihak-pihak itu bahawa skim tersebut boleh berjaya .
Setelah di tentang oleh kebanyakkan rakyat barulah, perkara ini dibenamkan. Sepatutnya perkara ini tidak timbul langsung. Kecuali ia adalah satu bentuk krisis yang direncana ( generated crisis) untuk memberi gambaran yang kerajaan amat prihatin kepada masalah rakyat sebagai satu bahan kempen pilihanraya!.
Sebenarnya syarikat korporat di negara ini-sekalipun ia milik kerajaan, semuanya berasaskan keuntungan. Tidak ada satupun yang menunjukkan kecenderungan kepada tanggungjawab sosial. Hal ini tidak menghairankan kerana ia bukan fungsi mereka. Tanggungjawab sosial adalah tugas kerajaan. Malah jika diberi harta kerajaan untu diuruskan mereka malah akan menjarahnya sehingga ke tulang temulang. Lihatlah MAS, PERWAJA dan lain-lain harta yang kononnya diberi kepada GLC untuk diurus.
Sebagai bekas pegawai yang pernah berugas dengan syarikat-syarikat korporat seperti ini, aku dapati kepala-kepala yang menerajui organisasi ini sebenarnya umpama parasit. They suck their host dry before jumping to another host. Don't count on them to protect you. Sime pun selama ini hidup dengan kemudahan -kemudahan kerajaan. Kalau bersaing on level laying field dah lama lingkup.
Kalau betul Sime hebat, why not establish your own heart hospital? Compete fair and square with IJN. Dari kenyataan angkuh kepala Sime, konon IJN boleh complement SJMC...I doubt it. I think its the other way round.
Tapi ambil perhatian kepada kenyataan kerajaan ....cadangan ini ditangguhkan bukan dibatalkan terus.
Salam...

Wednesday, December 17, 2008

Menetapkan tekad untuk bertukar haluan.

Memandangkan keadaan ekonomi yang semakin merudum di seluruh dunia (klik sini), banyak diantara kita yang mungkin merasa cemas dengan masa depan masing-masing. Banyak syarikat multinasional yang telah memberhentikan pekerja untuk mengurangkan kos operasi. Malah China juga menjangkakan pengangguran dinegara itu akan mencapai tahap kritikal pada tahun 2009 (klik sini). Banyak pakar-pakar ekonomi mengandaikan situasi ekonomi akan bertambah sukar sebelum menunjukkan pemulihan. Maksudnya kita belum betul-betul mencecah lantai, masih terjunam.

Di Malaysia, banyak petunjuk menjurus ke arah kelembapan ekonomi(klik sini), tetapi apa yang kita belum pasti adalah magnitud masalah ini. Hakikatnya Malaysia masih mampu menyerap kejutan ini disebabkan faktor kekuatan dalaman negara ini walaupun kadar pertumbuhan dijangka akan menguncup .

Kepada yang terjejas akibat pemberhentian kerja, waktu sebegini boleh dimanfaatkan untuk mengubah haluan kerjaya dari bekerja dengan orang kepada berkerja sendiri. Sebabnya adalah mudah, bila kita diberhentikan, kita tidak punya banyak pilihan. Kalau pun kita ada pilihan ianya mungkin tidak sebaik sebelumnya. Jadi kita tidak terasa sangat kejutan peralihan ini.

Cuma apa yang perlu ialah mengubah minda dari mentaliti makan gaji kepada mentaliti entrepreneur. Bunyinya senang mudah tetapi hakikatnya ia memerlukan satu anjakkan paradigma yang bukan kecil.

Satu yang baik tentang keusahawanan ini ialah pendapatan anda tidak dibatasi oleh kelulusan. Jika anda bekerja, pendapatan anda (kebanyakkan pekerjaan) dibatasi oleh kelulusan anda. Jika tiada kelulusan sukar sekali untuk anda mencapai tahap pengurus misalnya. Didalam bidang keusahawanan faktor usaha, strategi dan nasib lebih memainkan peranan. Cuma yang membezakan ialah cara berfikir kita semua.

Ketika aku memulakan perniagaan sepuluh tahun dahulu, aku bertemu dengan seorang teman sebaya yang hanya berkelulusan SRP, tetapi memiliki 3-4 jengkaut dan tunai yang melebihi 300k hasil dari berniaga sendiri. Aku yang menghabiskan masa 5 tahun di universiti, tambah 2 tahun buat Sarjana, 10 tahun sebagai pengurus syarikat tersenarai BSKL, tak mampu mengumpul aset dan tunai sebanyak itu.

Malangnya selepas 10 tahun, teman aku tadi kini hanya menjadi kontraktor kecil semula, sebab beberapa kesilapan strategi perniagaan dan tindakan. Itu faktor kurang pengetahuan tentang menguruskan kejayaan!

Banyak bidang yang tersedia boleh diceburi - F&B, laundri, pembinaan, lanskap, pencucian, peruncitan, perbekalan dan perkhidmatan, IT dll. Terpulang kepada minat dan keiginan anda.

Banyak contoh kejayaan yang boleh aku berikan, cuma apa yang perlu aku katakan ialah, semua kawan-kawan aku yang memulakan perniagaan 10 tahun dahulu, belum ada yang tewas. Maksudnya semua mereka masih bertahan dan telah dapat menuai hasil mereka!

Mengapa aku mengajak pembaca ( yang berminat) untuk menceburi bidang ini?. Ini adalah kerana bidang ini tidak banyak di ceburi oleh bumiputera, walaupun banyak sokongan diberikan oleh kerajaan. Dengan memiliki perniagaan, kita boleh menggaji pekerja dan melatih anak melayu/ bumiputera yang lain untuk berdikari jadi kita tak perlu meminta ehsan orang lain untuk menggaji anak-anak kita. Dengan memiliki perniagaan sahaja kita boleh menguasai ekonomi seterus mengembalikan maruah dan kekuatan bangsa melayu.

Ada banyak bidang yang sudah mula menunjukkan penguasaan melayu - bidang makanan, dobi, kontraktor lanskap dan pembersihan, kosmetik . Tetapi banyak lagi yang boleh kita ceburi dan kuasai. Orang melayu sebenarnya mempunyai kuasa beli dan boleh menentukan arah ekonomi. Cuma kita pula bersikap terlalu terbuka. Itu sebab bila orang bukan Islam berniaga makanan dan menampal sijil halal yang di fotostat sahaja, tiada siapa yang nak bertanya, semua redah aje!

Cuma keusahawanan memerlukan minat, daya tahan dan daya juang yang tinggi. Jika anda tidak berjiwa pejuang atau malas untuk bersusah payah dalam hidup, maka bidang ini bukan untuk anda. Tetapi jika anda ingin menguji diri anda, keusahawanan ialah jawabanya!

Salam.

Monday, December 15, 2008

The Evil Empire's Emperor has got a shoes Thrown at Him!


If you are alive, by now you should have known that the President of the United States- the greatest country in the world has been humiliated by a journalist who threw a size ten shoes at, but missed, the President. The incident has been broadcasted all over the world. (click here)

That, dear readers sum the feeling of the general Iraqis toward the country that 'liberated' them!. After spending more than USD 600 billion and 4000+ lives and tens more thousand of injured citizen, instead of getting flowers , The President of the Great United States got humiliated in front of world audience. Should those shiites be thankful to the country that set them free from the Tyrant Saddam? Why are they so despise the country that supposed to be their savior?

The answer is, The Great United Stated, in the course of 'liberating' Iraqis, has herself course a lot more death than the 'tyrant'! what an irony. The saddest thing is the 'liberator' has got nothing to show for their misadventure. Peaceful and Free Iraq? Modern and developed Iraq? Democratic and fair Iraq? Instead, Iraq as we know it might not exist in a few years time. The country might be broken into secterian teritory- The Kurdish state, The Sunni state and The Shiite state. I suspect that is the underlying objective of the occupation from the beginning.

With that and countless other misjudgement, the USA is now firmly in the place of the Soviet Union once occupied in the 80's. The dreaded Evil Empire. Got willing they might suffer the same fate of the USSR (click here).

Salam.
P/s: My friend commented it is not fair for the journalist in question to compare Bush to dog, its not fair to the dog at all.

Thursday, December 11, 2008

Apa yang bakal mendatang?

Dalam disiplin pengurusan projek ada tiga aspek pengurusan yang sangat penting yang harus seseorang pengurus ambil perhatian.

1. Hukum Murphy : perkara -perkara yang boleh membawa masalah akan memberi masalah. Ertinya jika kita terjumpa dengan satu hal yang belum menjadi masalah tetapi jika dibiarkan boleh menjadi masalah. Maka ketahuilah hal itu jika didiamkan dan tidak diselesaikan segera, akan tetap memberi masalah bila tiba waktunya.

2. Analisa potensi masalah - satu kajian tentang perkara-perkara yang boleh membawa masalah kepada projek yang diuruskan itu dan seterusnya merangka pelan tindakan untuk mengatasi masalah atau segera menyelesaikan punca supaya masalah tidak timbul selepas itu. Analisa ini biasa dibuat disetiap peringkat workflow untuk mencari sebarang proses yang tidak mengikut piawaian dan membetulkannya agar tiada masalah rantaian berlaku.

3.Analisa SWOT- satu kajian kekuatan, kelemahan, ancaman dan peluang yang boleh menyebabkab satu projek berjaya atau gagal.


Tiga aspek ini boleh kita gunakan dalam menjalani kehidupan kita seharian. Secara peribadi ini adalah pegangan aku dalam menjalani hidup dan kerjaya aku. Mengapa aku menukilkan posting ini ialah aku dalam pergaulan aku, aku melihat ramai kawan-kawan yang tahu mereka berhadapan dengan situasi yang berpotensi untuk mendatangkan masalah tetapi memilih untuk berdiam diri dengan harapam masalah tersebut akan selesai sendiri. Apabila masalah tersebut menjengah mereka, mereka tidak mempunyai pelan tindakan.


Sebagai contoh, kita jangka ekonomi dunia akan merudum pada tahun 2009 malah dijangka sehingga 2012. Sebagai pekerja/usahawan, kita harus segera membuat analisa status keadaan diri kita dalam konteks masalah yang bakal mendatang. Jika kita berkerja / berniaga apakah kesannya kepada syarikat / perniagaan kita dan jika ada berapa berat agaknya. Jika ia melibatkan pemberhentian kerja / kekurangan peluang perniagaan, adakah kita akan terlibat . Apakah pelan tindakan kita untuk mengurangkan impak hal ini.

Bagi mereka yang bekerja dengan kerajaan atau mempunyai simpanan yang banyak, mungkin impak kemelesetan ekonomi tidak begitu dirasai, malah boleh diambil kesempatan dengan mengumpul aset2 seperti hartanah yang dijangka jatuh mendadak. Ini aspek peluang (opportunity) dalam analisa SWOT tadi.

Bagi yang cukup-cukup makan, apakah pelan tindakan yang patut? mungkin mengurangkan perbelanjaan tidak perlu, melewatkan rancangan yang melibatkan komitment kewangan yang panjang seperti membeli rumah atau kereta boleh ditangguhkan buat seketika sehingga keadaan menjadi lebih jelas serta mula menabung seberapa yang boleh.

Kepada yang masih sangsi mungkin boleh menjenguk majalah fortune edisi Dec dan melihat kepada ramalan Professor Nouriel Roubini (klik disini) tentang keadaan ekonomi dunia tahun2 akan datang.

Professor ini telah meramalkan keruntuhan sistem kewangan dunia sekurang-kurangnya 2 tahun sebelum ia berlaku. Begitu juga Gerald Celente (klik disini) dari trend research Institute yang ramalanya lebih ekstrem.

Mengapa pula kita mengambil kira keadaan di Amerika untuk mendasari tindakan kita? Sebenanya kegawatan yang sudah menjenguk kita adalah berskala global, cuma puncanya datang dari Amerika Syarikat. Lagipun Amerika adalah jantung ekonomi dunia, jika masuk ICU..kita di Malaysia setidak-tidaknya dah masuk wad demam.

Salam.

Wednesday, December 10, 2008

Cerita Sultan dengan Gembala


Diceritakan di zaman dahulu kala ada seorang Sultan yang memerintah negeri yang besar dan maju. Beliau terkenal kerana kekayaannya dan ini menjadikan beliau sedikit angkuh.

Pada suatu hari beliau pergi berburu dengan gerombolan menteri-menteri beliau dengan menunggang kuda yang cantik dan tangkas. Dalam pada baginda mengejar rusa buruan dengan kuda beliau, baginda telah terpisah dari kumpulan beliau.

Ketika baginda merayau-rayau mencari jalan keluar hari semakin lewat petang. Maka berkata baginda sendirian "lebih baik aku mencari tempat untuk bermalam, esok sahaja aku cari jalan keluar".

Seketika beliau ternampak seorang gembala dikaki bukit lalu menghampiri orang tua tersebut.

" Wahai gembala tunjukkan aku tempat yang aku boleh bermalam, aku telah tersesat dari perburuan ku" titah baginda. "

" Tuanku pergi ke kaki bukit itu, di bawah pokok besar itu ada satu pondok kecil" jawab gembala menunjuk ke satu arah dengan selamba.

"Kamu kenal akan daku?" tanya baginda agak kehairanan.

"Tentu sekali! gembala seperti hamba tidak berpakaian seperti tu" jawab gembala dengan sinis.

Baginda Sultan agak jengkel dengan jawaban itu tetapi beliau tidak ingin memanjangkan urusan dengan gembala tersebut lalu beliau terus menuju kearah yang ditunjukkan oleh sang gembala.

Tepat seperti yang dikatakan oleh gembala, terdapat sebuah pondok kecil yang usang dibawah pohon di kaki bukit. Pondok tersebut beratap daun-daunan dan berlubang-lubang dengan berlantaikan tanah. Sesampai beliau dipondok itu, teruslah beliau bersiap dan menyediakan tempat untuk beliau beradu pada malam nanti. Dalam hati beliau baginda menyumpah-nyumpah akan nasibnya yang terpisah dari gerombolan beliau tadi.

"Manakan layak Sultan seperti aku menghabiskan malam ku di pondok buruk dan usang ini" gerutu beliau seorang diri.

Ditengah pondok tersebut ada selonggok batu. Beliau menguis-nguis longgokkan batu tersebut bagi menyediakan tempat perbaringan beliau. Sebaik sahaja longgokkan tersebut jatuh, terserlah segumpal emas dan intan berlian yang cantik-cantik.

Baginda Sultan terasa sangat hairan dan takjub. Namun terdetik didalam hatinya untuk memberitahu gembala perihal emas-emas tersebut.

Pada pagi esoknya segera beliau melonggok semula batu-batu tersebut dan segera mencari gembala tua . Setelah dijumpainya gembala itu dengan angkuh beliau berkata

"Wahai gembala tua, mahukah kau aku tunjukkan sesuatu yang boleh membawa kau keluar dari kemiskinan mu?"

"Siapakah si miskin yang tuanku maksudkan? dan adakah tuanku merujuk kepada emas dan berlian ditengah pondok itu?" bingkas gembala tersebut menjawab.

"Kamu tahu tentang emas dan berlian itu? jadi mengapa kamu tidak menggunakanya untuk keluar dari kemiskinan mu wahai gembala yang bodoh!" jerkah Sultan dengan amat takjub .

"Kerana hamba tidak miskin tuanku, gembala seperti hamba tidak memerlukan emas untuk membalut diri hamba dengan persalinan sutera, atau istana untuk tidur atau perhiasan untuk kemegahan. Pakaian hamba, makanan hamba dan hamparan tidur hamba adalah apa-apa yang telah Tuhan tentukan buat hamba. Hamba tidak berani meminta lebih dari tu. Emas itu untuk orang yang tidak merasa cukup dengan apa-apa yang telah Tuhan tentukan untuknya. Tuanku ambillah" jawab gembala dengan begitu lembut.

Sang Sultan jatuh dari kudanya mendengar jawaban itu.



Antara dua darjat -Realiti kehidupan di Malaysia

Bukan niat aku nak menyebok atau menambahkan beban mangsa2 tanhah runtuh di Bukit Antarabangsa . Mereka sudah cukup menderita dan aku amat bersimpati.

Tetapi yang menarik perhatian aku ialah sikap beberapa organisasi2 korporat yang menangguk di air keruh yang membuat aku meloya tak tentu pasal.

1. Concorde Hotel menaja jamuan Hari Raya

2. Restoran Kelantan Delight Menaja jamuan makan

3. Yayasan salam mengumumkan untuk mengumpul dana bagi membantu mangsa

4. PM Abdullah Badawi mengumumkan akan membayar pampasan keapda mangsa

Soalan aku mengapa ketika sebuah banglo di Hulu Selangor yang runtuh tak berapa lama sebelum ini tidak mendapat layanan yang sama sedangkan aku rasa beliau lebih memerlukan bantuan kita? Mengapa ketika Kg Pasir di Ukay Perdana yang runtuh ( dan mengorbankan banyak nyawa terutama pendatang Indonesia) beberapa tahun dahulu tidak mendapat tajaan makanan yang sama dari hotel2 dan restoran2 ?

Bila kita meletakkan nilai komersial kepada perbuatan amal kita dengan memilih jenis orang yang layak mendapat bantuan kita maka kemanusiaan sebenarnya sudah mati.

salam.

Sunday, December 7, 2008

Salam Takziah



Aku ingin menyampaikan rasa sedih dan dukacita kepada mangsa-mangsa tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, di Ampang, Selangor Darul Ehsan.


Tragedi yang berlaku ketika umat Islam hampir menyambut eidul adha ini amat menyedihkan kita semua.


Ketika ramai mencari-cari jawaban kepada persoalan mengapa dan bagaimana ini, hakikatnya ini adalah risiko yang kita tanggung apabila kita membina kediaman di lereng atau di puncak bukit. Premium kepada "exclusive living" kadang-kadang perlu dibayar dengan nyawa.


Lokasi kejadian adalah satu kawasan kediaman yang ekslusif dengan udaranya 50% lebih nyaman ( seperti dakwaan satu banner iklan di sekitar Bukit Antarabangsa) cuma tidak dinyatakan risko untuk ditimpa tanah diatas kepala juga 50% lebih dari kawasan lain.


Apapun marilah kita sama-sama berdoa semuga tuhan merahmati dan mencucuri rahmat kepada semua yang terkorban didalam tragedi malang ini.


Al fatihah...


Salam.



Monday, December 1, 2008

Mumbai Tragedy- update

Now there is another twist to the Mumbai tragedy. The terrorit are using Malaysian addresses ( and may be using Malaysian passport) and another information that at least one of the terrorist has been working for 10 months at the Taj Mahal hotel.

With information trickling down little by little, the background history of this barbaric act shall be unfold in due time and god willing like 9-11 they are trying to emulate, it will be shown that this is not done by Muslim.

My personal view is that, dont be surprised if this acts are done by the Indian nationals. Like my earlier posting I've said that the guy pictured by AFP does not look like typical Pakistanis or Al Qaeda, They looked more like urban Indian or Bangladeshis.

Secondly most telling is the thing that they wore on their wrist. The red thread on the wrist are normally worn by Hindus. India has its own Hindu Extremist, the RSS which have connection with our own Hindraf

Another interesting info is that few attackers have rented the room from Nariman House pretending to be Malaysian student which belong to jews? ( Jews renting the room to Muslim????) and that they stocked large pile of ammo and food in the room. Thats fishy...

Salam..

Thursday, November 27, 2008

Demonizing Islam - The Next Phase





The seemingly coordinated attacked on Mumbai City by the unknown terrorist organization Deccan Mujahideen has once again brought out the ugly face of Islamic Jihad to the forefront. The attacks are linked to the Pakistan Intelligence Services ( ISI ) and to the ghost of Osama Bin Laden. That the event happening so close to Barrack Obama's inaugration reminds me of Joe Biden and Collin Powell comments regarding how the new President is going to be tested with internationally generated crisis ( Have blog about it-just refer to my previous posting). Is this another false flag operation?

The signs that this operations are well planned by other sophisticated intelligence apparatus are quite obvious. How come a terrorist group we never heard of, let alone knows what it is fighting for suddenly sprung out of nowhere with such sophistication to grab the world attention? They seems to have quite a huge resources with them. What is their agenda?

To immidiately blame the event to the Pakistan ISI is rather fishy because we know that the Pakistan ISI is the lap dog of CIA. They were funded and equipped by the CIA since 1980's. Even when 9-11 event took place in the US, the Pakistan ISI chief was in the White House having some discussion with Bush operative there. What a co incidence!


The sign that the war on terror is going to be expanded into Pakistan is already there . The next few weeks is crucial for us to give it a close attention to judge where all these are going to take us.
Things like this just dont happen accidently. They were made to happen for many reasons.

What are the reason?


Lets just wait and see..


Salam.
p/s : picture published without consent from The Malaysian Insider. Note the gun man does'nt look typical alqaeda and his pants looked new...

Monday, November 24, 2008

ISLAM YANG SUKAR DIFAHAMI?

Kadang-kadang aku keliru dengan situasi Islam di Malaysia. Siapa yang patut keluar fatwa? Majlis Fatwa atau Sisters in Islam atau Malaysia Hindu Sangam (MHS) ? Sejak bila NGO2 bukan Islam di Malaysia ada kuasa nak bahas pasal fatwa kat negara ini? mana pergi NGO2 Islam kita?

Kalau Malaysia Hindu Sangam (MHS) nak sangat bahas pasal fatwa, sila lah selak kitab..tapi bukan kitab Hindu..selaklah kitab Islam. Nas mana awak pakai? surah mana awak rujuk? ulamak muktabar mana yang boleh disandarkan hujah awak? We don't care whether or not u drinks cows urine..so please get off our back.


Pada orang-orang Islam yang mempersoalkan majlis fatwa pasal yoga ni aku ingin mengajak mereka menjejak sedikit fakta tentang yoga ini.


Yoga(sila rujuk ini) melibat 3 perkara..pergerakkan fizikal, pembayangan ( Visualization) dan seruan-seruan yang didalam islam disebut zikir, yang akhirnya membentuk satu gaya hidup berdasarkan falsafah yoga. Benar ini semua untuk kebaikkan mental dan fizikal tetapi jika dilakukan diatas landasan yang tidak islamik- maka pegangan kita berdasarkan TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH, telah tergelincir.

Cuba pemabaca muslim sekelian lihat kenyataan ini.

'"Yoga works primarily with the energy in the body, through the science of pranayama, or energy-control. Prana means also ‘breath.’ Yoga teaches how, through breath-control, to still the mind and attain higher states of awareness. The higher teachings of yoga take one beyond techniques, and show the yogi, or yoga practitioner, how to direct his concentration in such a way as not only to harmonize human with divine consciousness, but to merge his consciousness in the Infinite."
Paramahansa Yogananda[29]


"Prana is a subtle invisible force. It is the life-force that pervades the body. It is the factor that connects the body and the mind, because it is connected on one side with the body and on the other side with the mind. It is the connecting link between the body and the mind. The body and the mind have no direct connection. They are connected through Prana only and this Prana is different from the breathing you have in your physical body."
Swami Chidananda Saraswati[28]

Apabila kita memperakukan ada invisible force selain dari kuasa Allah, maka kita sudah menduakan tuhan. Kerana sebagai orang islam kita wajib memperakukan bahwa DIA adalah yang awal dan yang akhir, Dia adalah zahir dan Dia adalah batin. Dan dari Dia lah datang segala sesuatu.

lihat ini pula:

"In the Yoga Sutra, Patanjali describes asana as the third of the eight limbs of classical, or Raja Yoga. Asanas are the physical movements of yoga practice and, in combination with pranayama or breathing techniques constitute the style of yoga referred to as Hatha Yoga.[6] In the Yoga Sutra, Patanjali describes asana as a "firm, comfortable posture", referring specifically to the seated posture, most basic of all the asanas. He further suggests that meditation is the path to samādhi; transpersonal self-realization. [7]

The eight limbs are, in order, the
yamas (restrictions), niyamas (observances), asanas (postures), pranayama (breath work), pratyahara (sense withdrawal or non-attachment), dharana (concentration), dhyana (meditation), and samadhi (realization of the true Self or Atman, and unity with Brahman (the Hindu and Vedantic interpretation of God, also the Taoist Supreme Ultimate, the Judaic Yahweh, the Islamic Allah, or simply the Godhead, etc.)).[5][7]"

Penyatuan dengan Allah? ada ke "penyatuan" dengan ALLAH?. Konsep Fana didalam islam berbeza dengan "unity with god" dalam yoga. Inilah asas pengharaman Majlis Fatwa. Dalam islam ada tauhid rububiyyah dan tauhid uluhiyyah yang jelas. Mana mungkin sang hamba mengaku dirinya Raja?

Berlapang dadalah wahai saudara-saudara muslim ku...yang memberi dan yang mengambil adalah DIA semata , tiada kuasa yang boleh membatasi atau mengatasinya.

Salam...

Thursday, November 20, 2008

Bleak, bleak 2009 for the world

By now its not news anymore, anyone who care enough, read it or heard it somewhere. The globe is trotting downward and shall remain bottom for quite a a while before it move upward again. This time the shit is not confine to certain location, it impacts cah be felt every where even if u resides in a cave in Tora Bora.

This downturn is expected to be bigger, deeper and reach wide spectrum of economies. In short it is the breakdown of the real economy. Dont be surprised if Dow Jones Industrial Index plunge to 6000+ points and our BSKL CI down to 500+ point!. The point is the worst is yet to come.

Most of us in Malaysia is somewhat oblivious of whats in store and everybody seems to go about doing things as though nothing is going to happen. I dont blame them as the mainstrean news paper and our leaders kept feeding us with positves outlook. But for ordinary folks like us , there is nothing much we can do really, other than waiting for the inevitable. Except preparing our selves in term of savings ( which we cannot really sure whether it is safe enough in the bank), managing our resources and thinking about plan B-should our main source of income dried up.
If the world auto industry going kaput, we can also assume our Proton shall face the same faith, with bank struggling to adjust the cost and shipping and other major industry facing downhill, we can assume there shall be many thousand lay off.
In 1997 financial crisis is confined to Asean dan Korea, but we recover fast because demand for our products are still there. But this time around the biggest user of our products is in dire health. Man we might catches serious flu!
But despair not, because in every crisis there will be ample opportunity for those who are well prpepared. This is where those who have money shall make more money by buying real asset that are on firesale. So the richer get richer and those who overspent their earning shall have their sell even their pants they are wearing -figuratively speaking of course.
got any money?
Any idea?

Sunday, November 16, 2008

Malaysia ku 5: Sudah hilangkah kemanusiaan kita?

1. Cerita Manusia Binatang

Semalam aku terbaca satu berita di Harian Metro tentang seorang pelajar perempuan berusia 15 tahun yang diculik ketika pulang dari sekolah di Taman Melawati, dibawa dan dikurung di Seremban oleh 5 lelaki dan dijadikan hamba seks.

Ketika itu aku dan isteri sedang hendak bersarapan pagi di kedai nasi lemak. Sungguh aku hilang selera hingga tak habis ku jamah makanan ku.Isteri ku seharian tidak dapat menenangkan dirinya mengenang berita ini. Ini kerana kami mempunyai seorang anak perempuan tunggal ( 3 yang lain lelaki) yang sedang meningkat remaja. Kerisauan sebagai ibu bapa kini menerjah minda bawah sedar kami.

Aku ingin melahirkan simpati yang amat sangat terhadap ibu bapa remaja ini dan aku dapat bayangkan bertapa kecewa dan sedihnya mereka apa bila perkara seumpama ini menimpa puteri kesayangan mereka.

Kadang2 aku terfikir apa yang harus ibu bapa lakukan untuk memastikan perkara dahsyat sebegini tidak menimpa anak gadis kita. Sampai hati ada manusia berhati binatang sebegini yang sanggup menyiksa dan meranapkan masa depan manusia lain. Apakah asas asuhan kita sebagai ibu bapa di Malaysia salah hingga menyebabkan ada-ada anak-anak kita berperangai binatang sebegini?

Bagaimana seharusnya kita sebagai ibu bapa mendepani masalah keselamatan anak gadis kita? gadis ini dalam perjalanan pulang dari sekolah, tentu sekali ia tidak menyangka perkata dahsyat begini akan menimpa kehidupanya. Gadis Melayu terutamanya dalam usia sebegini banyak yang lurus dan jujur hingga mudah sekali digula-gulakan.

Subhanallah, semuga tuhan melindungi kita dari kecelakaan yang lebih dahsyat.


2. Ceria Manusia berhati Binatang

Diakhbar yang sama terdapat cerita satu pasangan yang mendera anak-anak mereka ( anak tiri pada si ibu yang merupakan seorang PENSYARAH).

Ini apa punya manusia laa? tak dak akai? sia-sia belajar tinggi-tinggi tapi akai letak kat pungkok.

Anak-anak yang membesar dalam keadaan trauma sebegini akan membesar dengan emosi yang tidak stabil. Dimanakah belas ehsan? tiadakah sekelumit simpati terhadap kanak-kanak yang tiada dosa?...

salam

Tuesday, November 11, 2008

Out of This World!

Today we are going to talk about something totally out of this world!.


Its seems NASA has found a hot spot for methane gas emission in Mars.

Although Methane can be found naturally by the methanogenesis and other natural process,Methane gas is also formed by anaerobic decay of ORGANIC MATTER. It is a kind of gas produced by living organism. What is the major methane gas producing animal on earth? COW. Now I'm not saying there are bunchs of cows on Mars. What make the scientist exited is that the one they found on mars is localized plumes which faded quickly. This mean the gas is produced by an active sources. An active sources here can be of biological origin.

Incidently NASA has also found presence of ice water just below the surface of MARS. Hey, MARS even has snow!. All the indicators to proof existence of life are there. But there's still a long way to go. Here we salute the polar lander which went silence and propably be done already.

Suppose one can eventually find a living organism or trace of them in the form of bacteria or other single cell organism, it means there are abundant of other life form on other planet or galaxies. Wow...what a prospect! finally we are not alone!

Salam

Wednesday, November 5, 2008

The next phase in the New World Order

Its official, Barack Hussien Obama created history for the USA by being their first non white President. The President carried the message of HOPE and CHANGE on his way to the white house.True, the US does leads the way in giving hope to whose who dare to take their chances and the world really hope that this President can bring the changes he talked so much about. But how much can he hope to change a dying empire?

Shall the world rejoice? No, I dont think so, if you care to follow the progress of the campaign you will noticed some weird statement from his running mate and others in the know like Collin Powell, Meddeline Albright and few others of impending international crisis. The way it was described by Joe Biden indicates the crises shall be BIG. In fact the outgoing secretary of homeland security has hinted that the US might be attacked by terorrist .That is what i called cocksure!

Why do I care so much about this? well me thought that event happens in the US have great impact on the world in general. Since 9-11, when a small number of terrorist residing in a cave somewhere in Tora Bora are able to steer two plane to plough into two building and in the process brought down three building I began to do my own research. How can this possible? With so much resources and advance technology they could not even stop a group of cavemen you must sit up and take notice especially when Islam was demonized after that. With a group of brainless maniac that keep blowing up themselves and other innocent people, Islam was and is the victim of systematic campaign to conquer th world.

And through my limited study I found that all this events are to follow certain script and shall end up with certain result that will shape the world into a certain order. All this are done to achieve what was being foretold by verses in certain ancient book that certain tribe shall be the ruler of the entire world before end of days.

So Barack Obama is just going to be the postman to deliver the change that we may not even want but will be shoved down our throat anyway. That change is necessary to save the empire from oblivion or in order to create a new empire altogether.

Am I being paranoid? well what I feel or think does not have impact beyond people that i love and care...so I am free to be paranoid if I want to...

I personally thought that currently the so called Muslim Leaders are so impotent. No ball to contest and give them a fight. In the end, the voice of dissent came from their own people who dare to search for the truth. The western world have a unwritten undrtanding take it upon themselves to shape and start a new type of colonilisation while we are still in a sleeping mode. They even have a name for it "The Burden of The White People".
Only now they have a Black President to do their bidding.
Salam...

Sunday, November 2, 2008

Malaysia ku 4- DAP and Golf Course-Are they Compartible?

Pardon me for asking this- Since when did DAP becomes golf friendly?. As far I can remember DAP has always been hostile to golf courses. Golf course is a symbol of capitalist excesses and that is not in line with their socialist tendency. To them golf course pollute the environment, using a lot of water and benefited small segment of society for such a large tract of land. I know because I came from a golf course management background and I have been following the golf course issues for quite a while already. In fact they belittled their former comrade such as Tan Sri Lee Lam Thye for playing golf!
Now this news is really is news to me. For one thing the country is teeming with golf course, we have more than 200 of them and a lot of them are not making money. Secondly Penang already has at least five existing golf course. They are Bukit Jawi ( almost kaput), Kristal Golf Resort (Struggling to survive) this two are in the vicinity of Batu Kawan. The other three are Penang Golf Resort (Sg Dua) and Bukit Jambul Country Club and Pearl Island Country Club. The last two are located on the Island itself. Then there is the 9 hole golf course belong to the Turf Club.
One more pressing issue is that Batu Kawan is a mangrove swamp area. We all know how important it is to preserve what natures gives to us and not to sacrifice it in pursuit of commercial gain.
If DAP thought they are better than the previous government by bringing FDI to the state they are wrong. The existing five golf courses is done by the previous government and adding one more does not make DAP better.
Now where did I heard somebody mentioning the need to preserve our mangrove swamp elsewhere in the country? DAPSY any comment?
Salam.

Monday, October 27, 2008

Tales of two death...

I happens to watch the BBC news today in which they broadcasts the funeral of a British woman killed by the Taleban. I can feel the anger and disgust in the voice of the journalist when he said "Two gunmen open fire and killed a young and innocent woman...". Actually I dont have a problem with that. My symphaty to the family of this young and innocent girl.
Then on the same news the broadcaster announced in a different tone-casual and emotionless about an attacked by a US helicopter that killed 9 construction workers and wounding 18 others in Syria in a town called Abu Kamal near Iraqi border as though this is nothing new and not to bethered about.
It is not my intent to bring about the "Us Vs Them" kind of commentary. Its about the value of life in the eyes of those who are not directly connected to the event. Certain loss of life creates outpuring of emotion and other instances means nothing.
To me the Taleban and the US are of the same type in different forms. They both are the agressor and maniac. The only different are the US side is the occupier and the other is so called freedom fighter. Both side dont value life and cant be bothered about the life that have they taken.
Why the world just let the US having a freetime killing and maiming the ' young and innocent' men, women and children is beyond me. They are free from prosecution for persecution they did to people of the land they occupied. And yet they are afraid of the terrorist? who are the terrorist? Both the Taleban and the US are!
If you bother to calculate the US has killed and maim many more civillians in the world than all the terrorist in the world combined!
Salam...

Sunday, October 26, 2008

Tanda-Tanda Kiamat -Matahari Terbit Dari Barat Boleh Dibuktikan Secara Saintifik?

Aku bukan nak menakut-nakutkan sesiapa. Tetapi percayakah anda salah satu tanda-tanda kiamat yang disabdakan Nabi Muhammad s.a.w iaitu matahari akan terbit dari barat dan terbenam di timur telah juga diramalkan oleh teks purba Cina dan dibuktikan boleh berlaku oleh saintis?
Sila lihat link ini. Oleh kerana pengkaji ini semuanya kristian mereka meminggirkan banyak ilmu tentang kiamat ini didalam AlQuran dan Alhadis. Memandangkan mereka tidak mengkaji alquran maka penemuan ini sangat menakjubkan. Salah satu kenyataan dalam kajian ini ialah apabila berlakunya 'polarshift' , gunung ganang akan tercabut dari paksinya. Tidakkah anda terkejut? Ini semua telah dinyatakan didalam alquran. 'Polarshift' ini telah diulas oleh History Channel tidak lama dahulu.
Tahukah anda peradaban Mayan di Amerika Selatan melalui sistem kalendarnya yang sangat canggih telah meramalkan bahawa bumi akan memasuki permulaan pertukaran zaman dimana banyak kemusnahan berlaku termasuk 'polar shift' pada tahun 21.12.2012?
Salam...

Thursday, October 23, 2008

Citizens of the world - fasten your seat belt. Its going to be a rough rides.

Yes sir, The United Sates of America is running amok. If this news and this one are to be taken at face value then we are in for a rough rides. With the economy is expected to be on the downside for the next 3-5 years, international crisis - artifcially generated somemore, is the last thing we need. Or may be it is the first thing that the USA needs in order to remain relevant as the world superpower and to save the dying empire.
Now since the words are out, let see what are the possible scenarios;
1. US will impose martial law on their own country because of free falling economy and that they are technically insolvent and will not able to pay their debt. Their foreign debt runs into trillions and might have to default on their debts. See this analysis.
2. Nuclear war with Iran. This has been long anticipated and has been the agenda of the neo cons in the white house. Both the Presidential Candidates knew that who ever is the President of the US shall have to make this choice. Iran as we know is not Iraq. They have backing from Russia and Syria. Anyway, we all know what the out come of US Shock and awe tactic. The problem for the US will start the moment their personnel steps in Iran's territories. Most probably the war will spread all over Middle East. If the US win we shall see a new map of middle east. If the US win. This strategy is well published. Just look further in the net.
3. War with Russia. This is geo political and geo economic power struggle. The Red Bear knew whats Uncle Sam is up to. They have been watching nervously since the US started their Missiles Defence Shield program. The US has been surrounding the Russian Federation with Missile launcher and sophisticated radar in Poland and the Republic Chezch. Then come South Ossetia's conflict in which Russia smoothly overran Georgia's army which has been trained by the Israelis and US contractor. Russia has taken a pro active steps by sending their nuclear attack ship to the US backyard.
4. War with Pakistan. It is known that the US despise any Muslim nation having nuclear arm. It is also well known that the US cannot win in Afghan as long as the taleban can hide in mountaineous region inside Pakistan. The Fact is that Pakistan is in the abyss. It is technically insolvent and need to be rescued by IMF. We all know IMF is a parasitic organization. It wont help any nation that does not succumb to its wants and needs.
5.War with China?..Nahh...Even the tough talking American knew not to disturb the sleeping Dragon with 1 Billion people at her disposal!!!
There you are folks, all the possible scenarios that might be generated by the US to remind the world there are still THE power to beat.

Malaysiaku 3

The 'suing' story
Like Rocky Bru said in his posting YB Theresa Kok is out to create a record of sort by suing parties that she deemed defamed her. She worth her reputation to be hundreds of million of Ringgit( Does Politician of both side valued that much?). And this came from the same people who champion freedom of speech and freedom of the press.
When the tables are turned they behave just like the people they are condemning. My God, I just can't imagine when this sort of people are in power. They'll be just like UMNO. Paku Dulang Paku Serpih.
Come on YB-Kalau takut bermain ombak usah berumah di tepi pantai. Since DAP are now ardent critiques of Malay Sastera I reckon they understand the meaning of that peribahasa.
The 'ISA' story
And this is from my MCA's delegate who call for ISA to be used against Khairy for statement on 'Biasiswa' and their leaders response who said the grassroot has the right to voice their opinion. I am in full agreement with that statement. The problem is why then when UMNO's grassroot dish out their grassroot views they are then viewed as non appropriate for national unity?
And the so called the 'Muhibbah' Party
Ever heard of Parti Gerakan's aim to project a more multi racial face to the nation. What happen then?. And more interesting thing is their leaders response " that the party chose the more talented, more experience and the selection is based on meritocracy"?
He he he... i heard that one before. When I was with a chinese dominated MNC before, they selected a lowly qualified Chinese candidate over a better qualified Bumi's for promotion and they gave the same excuse for their justification.
The Chinese always demand justice and fairness but their action speaks otherwise. Yet it is the Bumis who are rascist. This sense of superiority complex is embededd in their genes.
Salam hormat.

Friday, October 17, 2008

Malaysiaku 2

I. The Police story

This news has to be one of the most funniest or saddest depending on how you look at it.

Dato' Sri Syed Hamid Albar is a smart guy, after all, lawyers (Syed Hamid is a lawyer by profession) are supposed to be smart. But may be he spent too much time in politic his mind somewhat got numbed by the intricacies of Malaysian politics.

If the police are scared of criminal then we Malaysian are doomed. Or is it because the police have a hard time telling which one are their personnel and which one are the real criminal? either way we are doomed big time!

Salam.

Thursday, October 16, 2008

Malaysia ku

I. The economy

I'm scared really. The worst 'deep and long' recesssion is staring at the world biggest economy but our so called leaders said we don't need an alternative plan as we are fundamentally strong and will not get suck into the turbulence.

If I'm not mistaken when Mexico and Argentina was hit by the speculator's in 1995, economist sounded the alarm bell saying Asean could be next but we steadfastly said our fundamentals are strong. 1997 came and the rest of the story as they say is history.

Singapore and New Zealand are technically in recession and yet we said we are not going to be affected by that. How reassuring is that? The US and Singapore are among our largest trading partner, when they go into recession they surely are not buying as much product than before, surely this has an impact on our economy. The alternative plan that we asked for is a plan to mitigate this problem should it happen? PM Abdullah already gave a hint that certain projects shall be shelved if the economy slows down. Is it not a plan?

Well my Professor once told me, no system is still a system. Can we say no plan is still a plan?
We surely did not plan to fail...just simply fail to plan.

II. The short story

Now what is this brouhaha about a cerpen. An assasination of a politician? Is the writer shall i say plain dumb ass or we as Malay are already lost our intelligence and are so desparate to hold on to our ketuanan?.

Assassination of political figure is not the norm in this country and let keep it that way. To insinuate even in cerpen is not right at all. If its true that YB J is so Anti Melayu like so many Chinese Chauvinist out there, there are ways and means that we Malay could retaliate but killing them is not one of it, believe me.

And what about the over reaction on part of our Chinese Friends?. When Nam Wee insult the National Anthem and the Malays, you said it he just being creative. Now why can't u accept that the writer is just being creative. Why is the double standard?

III. The Hindraf story

Dear YB Syed Hamid, do u seriously believe by banning Hindraf things might get better? on the contrary, banning Hindraf might push them underground to become subversives and strengthen the racial sentiment that they already posses.

Our Indian brothers have long been the victim of their own community leaders and the caste system that they practiced and to make it worst the bumiputra policy that side line them even if many of them in dire need of support. They lack self support system that the chinese and to certain extent the Muslim have. The Malays have a Baitulmal to which Muslims pays zakat to. The Baitulmal in turn assist the unfortunate in soceity.This is in addition of government assistance. The Chinese have a wide array of association ready to play their part in their community.

We should be honest with ourself, MIC and IPP and even PPP all have failed to uplift the Indian Communtiy. I think we better take a new approach in our effort to help them. For a start why not expand the facility of TEKUN and AIM to assist them opening up small business, Quota for small contract perhaps?

The Indian Issues are mainly the Tamil issues as many other Malaysian Indian of other etnic origin are doing quite well in Malaysia but are not doing enough for their community


Salam.

Monday, October 6, 2008

Wajah Dunia Akan Berubah

Salam Hormat,
Eidul Fitri ini aku tak kemana-mana selain dari berhariraya di rumah ibu dan mentua. Jiwa aku tak berapa tenteram dan bimbang dengan perkembangan politik negara yang tidak menentu dan perkembangan ekonomi dunia yang amat suram. Sebagai seorang yang bekerja sendiri aku rasa ini amat membimbangkan.

Melalui pengamatan aku, aku rasa wajah geo politik dan geo ekonomi dunia akan berubah secara radikal dalam tempoh 2-3 tahun kan datang. Dunia belum pernah mengalami kejutan sebegini.

1. Skim 'bail out' USD 700 bil Amerika Syarikat belum tentu akan berjalan seperti dicanang. Jika
analisa ini menjadi kenyataan apakah yang akan berlaku seterusnya?
2. Lebih banyak bank Amerika akan gagal pada tahun 2009 seperti dilapor oleh Yahoo news
3. Lebih banyak bank-bank Eropah akan gagal dan perlu diselamatkan seperti laporan ini
4. Ekonomi dunia akan runtuh? lihat ini dan ini dan ini

Ini ditambah lagi dengan pengumuman Brazil dan Argentina akan berhenti menggunakan USD sebagai 'Reserve Currency' dalam urusan perniagaan antara mereka. Rancangan Russia menggunakan 'Gold Backed Russian Rouble' akan mengancam dominasi USD sebagai 'World Reserve Currency'. Sebagai Negara yang sudah Bankrap apakah pilihan Amerika Syarikat selain dari berperang? Benarkah rancangan illuminati untuk menggabungkan Amerika/Kanada/ Mexico yang dikenali sebagai North American Union dengan Amero sebagai matawang akan menjadi kenyataan? Jika ini menjadi apakah One World Government seperti yang dimimpikan oleh Zionis akan menjadi agenda seterusnya?

Dunia akan terbakar dengan konflik-konflik yang berterusan dengan Amerika (ini, ini dan ini )akan menjadi fokus utama.kemungkinan ini perlu untuk mereka terus mengugut dunia untuk tunduk kepada telunjuk mereka. Tanpa peperangan Amerika sebagai kuasa dunia akan tumbang. Cuma ia mungkin tak semudah itu kerana Russia dan Cina tentu sekali tidak akan membiarkan Amerika menguasai dunia dengan mudah. Tindabalas Russia ke atas Republik Georgia serta tindakan menempatkan kapal perang di Pelabuhan di Syria serta Venezuela sudah cukup memberi isyarat bahawa perang mungkin tidak dapat dielakkan .
Sebagai manusia yang hidup pada zaman ini, aku rasa kita akan menyaksikan titik perubahan yang ketara dalam sejarah dunia dalam tempoh 10-12 tahun ini. Bagaimanakah pemimpin kita akan menangani semua ini? Pemimpin kita masih lagi bercakaran dan berebut kuasa yang semakin pupus. Kalau mereka tidak peka dalam tempoh 3-5 tahun lagi tiada apa lagi yang hendak direbut...tambahan dengan muka-muka yang ada sekarang ini? Itulah pasal aku amat bimbang...

Salam Eidul Fitri

Monday, September 29, 2008

Selamat Berangkat Ramadhan. Selamat Datng Syawal

Ramadhan sekali lagi datang dan pergi dan Syawal bakal menjenguk kembali. Di kesempatan ini ingin aku memohon maaf diatas pada handai dan taulan yang mengenali diri, agar memaafkan semua kekhilafan kata, perbuatan yang menyinggung. Jika ada keterlanjuran tulisan dan bicara anggaplah ragam kehidupan manusia biasa yang penuh kelemahan.

Aku mungkin tidak akan menjenguk laman ini buat sementara waktu dan kita jumpa lagi selepas 7 syawal nanti.

Salam hormat.

Tuesday, September 16, 2008

916 2008 ALREADY HERE....WHAT NOW?

The most trumpeted date is now before us. Will DSAI make good of his words? or just another empty talk which is not uncommon of him.
Will the headless cock just let DSAI snatch the power from his weak and trembling hand? Well we still have a few more hours to see what is going to happen to this country. We all know what the reaction of the Non Malay population will be..but what about the reaction of the critical mass of this country ...the Malay. Will there be just mute reaction of seeing their leaders defect? or react terribly to the changes?
If the change in government do take place then the headless cock shall go down in history as the first UMNO PM to vacate power to the opposition. A record no one want to be tied to. Should that happen UMNO shall lose face, if there is any left. Malays who lost their dignity can be very emotional. Remember the word amok came from Malay word.
The country is in a catch 22 situation. If the status quo remain, the country shall be lead by a headless cock who refused to stand down until after the country is down the drain. With the level of resentment from major part of the population the country shall be in boiling hot condition. What with the world is now facing economic and political turmoil. The country would be facing long economic recession. A recipe for another 13-May tragedy.
If DSAI did takes over and he quickly reorganised the cabinet to suit his backer and make drastic changes the country is not ready for, another form of resentment will quickly build up. What with the attitude of certain Chinese and Indian Chauvinist who like to thump their chest in victory and start political action deem insentive to the general Malay perception. Not to mention UMNO reaction in playing with Malay sentiment. We saw what Ahmad Ismail did. Unless he gave a major role to PAS in order to neutralise UMNO. Only PAS has the capablity to neutralise UMNO. But the problem is even in PAS there are faction who oppose DSAI taking over.
Generally its not going to be smooth sailing for DSAI, he has many sworn enemies still in government services and this people will not let him simply trample all over them . The pressure will come from all fronts ( and backs).
My take is DSAI would not be able to take over, but UMNO must quickly throw this bloody headless cock out the window together with all the ass lickers and quickly appoint other than Najib to take over. Eitherway the nation is in ruin. Time is running out fast.

Monday, September 15, 2008

Nyanyian rindu untuk sang perantau

Tak dapat ku ucapkan teman
ketika kapal mu meninggalkan pelabuhan ini
Hanya getapan bibir menahan kepedihan
Tiada salam mahupun senyuman perpisahan
Tiada genangan air mata kesedihan
Hanya anggukkan yang difahami

Perjalanan ini perlu buat mu
Untuk menyusuri lautan kehidupan
Mencari titis kebahagiaan yang mungkin ada
Mungkin juga tiada
Tetapi kau harus berikhtiar mencarinya
Dihujung dunia sebelah sana

Pelabuhan ini pun menjadi terlalu sunyi
Ditengah gempita jong dan tongkang
Sorak dan sorai kelasi mudik
Pasang dan surut airnya sudah tidak seindah dahulu
Tiada lagi seronok menguis buih digigi air
Tiada lagi indah mentari terbenam diufuk
Hanya suram malam yang kelam
Suram hati yang menjerit rindu

Pun jika sudah puas engkau merantau
Jika terjumpa olehmu kebahagiaan abadi itu
Jika terubat semua luka
Jika pelayaran mu memberi untung
jika masih ingat oleh mu pelabuhan usang ini
Singgahlah menjenguk sebentar
Singgahlah untuk menguis buih digigi air
Singgahlah untuk menanti mentari di ufuk

Pelabuhan ini masih disini
Pelabuhan ini masih seperti dahulu

Headless Cock Running This Country? (updated)

This is the impression given by our leaders who despite their rhetorics failed to provide meaningful direction and kept feeding us with half bake measure. Even their actions and words are not consistent. They flip flop from one position to another in a blink of an eye.
I mean when a government take action and make any policies there should be an underlying reason or phylosophy that necessitate the action. So that the people can grasp where the government is taking us and what the government is trying to do and what kind of results are expected.
But when you start doing things that are not thoroughly thought of and then backtrack so suddenly you just simply demonstrate how confuse you are and how easily tamed a government can be.

Pak Lah should decide what he wants to be. If he wants to be a dictator than be one!. If he wants to be a moderate than act like one. He cannot be both!. The Country needs a leader who has a vision of where he is going. Who can articulate his leadership phylosophy. We cannot have ad hoc leaders leading us in time of uncertainty. I mean if he is so unable to think for himself why can't he has a council of people to provide input for him to base his decision?
Its better to have iron fisted ruler who know how to rule and run a nation than to have a moderate/liberal ruler who is weak and easily taken advantage of! It is really embarassing to have leaders who are clueless and dont have a clue about what happening on the ground.
The recent ISA fiasco is case in point. If you want the police to do their job let them do their job, you dont meddle in the middle and hamper their operation. If you reversed their decision they will be seen a your tool whereas they suppose to be independent of political consideration.
Now everything is way too late to do damage control. Beside losing the battle of the mind, UMNO lost more ground to the Opposition. Day by day its look more tenable for DSAI and his gang to take over. This amateurish behavior really pissed me of.
What the headless cock been doing lately?

Thursday, September 11, 2008

Apabila Orang Cina Bertindak Spt Yahudi Amerika

Berita ini dan ini bukan satu yang baru dalam permainan politik di Negara ini, tindakan menuang pasir ke dalam periuk individu yang tidak mengikut kemahuan/arahan/kehendak satu golongan dengan tujuan untuk melumpuhkan sumber kewangan mereka. Ini permainan biasa Yahudi Amerika kepada golongan 'anti Semitic'. Itu sebab individu di Amerika amat takut digelar 'anti semitic'.

Bila Jeff Ooi mengajak pembacanya memburu pemaju hartanah yang diyakini membiayai kewangan Dato' Ahmad Ismail merupakan satu sifat balas dendam yang tiada belas. Itu hak beliau.

Tetapi beliau lupa banyak juga orang Cina dan India yang mempunyai sikap yang sama terhadap orang Melayu ( Mungkin juga termasuk beliau) . Jika anda pernah bekerja di syarikat Cina atau India , anda akan terasa sikap prejudis yang tersirat ini. Maknanya Ahmad Ismail bukan ada dalam masyarakat Melayu sahaja. Malah di Malaysiakini pernah disiarkan satu surat oleh ibu melayu perihal sikap prejudis guru bukan melayu yang dihadapi oleh anaknya.

Soalan aku ialah bagaimana jika orang Melayu bertindak balas. Bagaimana jika orang Melayu memboikot produk-produk syarikat Cina/India yang anti Melayu sama seperti Cina/India memboikot syarikat Melayu, apakah akan selesai masalah di negara ini?

Jeff Ooi mungkin terasa dirinya sangat berkuasa sekarang jadi kokokya berdekar-dekar, maklumlah beliau mungkin jadi Pegawai Khas TPM Malaysia yang baru.

Monday, September 8, 2008

Selamat Menduduki Peperiksaan UPSR anakku...

Tomorrow my only daughter shall sit for her UPSR exam.

Here mum and dad wish you all the best. Be calm, try your best and dont worry about the result. Whatever happen you still our sweet little princess.

I know you have been preparing hard for this one. You have been to tuitions, seminars and motivational sessions organised by your school/tuition center. I also know that you are confident about getting 5As but in the mean time worry about not achieving your target.

What mum and dad did in the last few months are to push you to toil hard. This is simply because in our eyes you are capable of achieving the best. You have the brain and tenacity to achieve it. But believe us, its still ok if you didn't make it. You have tried and we have done our part. We have no intention of turning you into trophy child, something that we can brag about...

Despair not my child, if you missed this one, it doesnt make a dent in your future, the road is still long and winding. Many steps more have to be taken, many oceans to be crossed and this is just a small hurdle.

Should you get what you want in this one, please not be too happy, like mum and dad said, this just a small steps in thousands of steps to come. This one just proof that you can do it and capable of going higher and better.

Once again be calm and enjoy yourself. Our prayers are with you .

Sunday, September 7, 2008

Drama Liang Lahad ( ASTRO) terpesong dari ajaran Islam?

Malam tadi 6 sept aku demam, jadi aku tak ke surau untuk taraweh. Sewaktu aku terbaring diruang tamu, anak-anak aku buka TV Astro (tak silap aku RIA) kebetulan ada siaran drama bertajuk LIANG LAHAD lakonan M. Rajoli.

Ceritanya lebih kurang begini, Pak Haji ni (M.Rajoli) warak (dan aku andaikan kasyap), jadi banyak ROH-ROH ORANG YANG SUDAH MATI datang berjumpa dengannya minta DIA mendoakan pada tuhan agar mereka terlepas dari seksa kubur. Ini menyebabkan Isterinya menganggap dia 'tak betul' sebab minta dia buat kopi untuk tetamu-tetamu tadi (ROH).

Selanjutnya dia dikurung oleh seorang kaki judi yang hendak membalas dendam ( Jalil Hamid).
Sehingga anak lelakinya kembali dan Jalil Hamid terbunuh lepas balik main judi.

Persolan yang hendak aku lontarkan adalah didalam ISLAM tidak ada konsep ROH datang kepada ORANG YANG MASIH HIDUP untuk memohon syafaat. Jika kita percaya kepada konsep ini maka akidah kita sebagai orang Islam adalah terpesong.

Nabi SAW bersabda yang lebih kurang bermaksud "apabila mati seoarng anak adam maka terputuslah hubungannya dengan dunia kecuali 1. Harta yang diwakafkan yang dibelanjakan dijalan yang betul 2. Ilmu yang baik yang diajarkan kepada orang lain 3. Doa seorang anak yang salleh."

Jadi cerita ini ,walaupun fiksi semata tetapi dari segi konsepnya lari dari intipati ajaran agama dan pelik sekali ia dibenarkan untuk tayangan. Jangan kita menggunakan lesen kreativiti untuk memesongkan akidah anak-anak kita. Dan kalau hendak membuat drama atau filem tentang agama eloklah buat kajian yang mendalam sikit. Aku tak sempat nak tengok kredit drama tersebut nak tengok siapa penulis skripnya.

Kalaulah betul ROH boleh datang balik kedunia ini mohon didoakan, aku rasa sesak dah
dunia ni dengan ROH-ROH berkeliaran.

lu fikirlah sendiri....