Monday, August 4, 2008

Bersediakah kita?

Terlalu banyak perkara yang berlaku ni Malaysia sekarang ini. Terlalu banyak yang negatif dan tidak molek. Kadang-kadang aku terfkir apakah yang membuat pemimpin Melayu-Islam menjadi sebegini teruk. Mengapakah kita hanyut sebegitu jauh didalam sungai nanah yang busuk ini. Sebagai seorang Melayu-Islam, aku kaget dengan apa yang bakal menimpa bangsa yang kecil ini. Kita terlalu sibuk dengan urusan dalaman tanpa menyedari dunia sudah berubah arah dan kita masih terjerit-jerit tak tentu hala.

Aku bukan ingin menyanyi lagu "Anak kecil main api" kegemaran si intelek Nordin Kardi, lebih dari itu, aku lebih risaukan keadaan negara secara amnya. Ketika dunia sedang bergelut dengan Tsunami Kewangan dan Ekonomi akibat dar kejatuhan ekonmomi yang sudah dan bakal berlaku di Amerika Syarikat, aku lihat pemimpin kita langsung tak membuat persediaan serta perancangan. Malah mereka lebih suka menyorokkan kepala mereka didalam pasir dan menyanyi lagu-lagu yang enak2 sahaja.

Tahun 1997-1998 Asia Tenggara di serang kita ada seorang pemimpin yang melawan arus secara radikal. Jika ianya berlaku tahun hadapan (2009) siapakah yang dapat kita harapkan?
Bersediakah kita menempuh gelombang yang akan menguji kita semua? Adakah pemimpin yang sibuk mencari Al Ghazali dimalam hari akan tertidur disiang hari?

Salam...

No comments: