Wednesday, August 27, 2008

Rakyat Permatang Pauh Besuara

Telah bersuara rakyat Permatang Pauh. Pilihanraya Kecil ini mempunyai banyak signifikan terhadap percaturan politik Negara dan memberi impak besar kepada UMNO sebagai pendokong utama BN. Soalan utama disini adakah UMNO memahami mesej tersirat yang disampaikan pengundi Permatang Pauh?

Apakah respon UMNO ?

1. Adakah UMNO memahami bahawa menyokong UMNO tidak lagi dianggap 'cool' oleh generasi muda melayu? dengan demikian segera mengambil langkah untuk 'reengineer' dan 'rebrand' ?

2.Adakah UMNO memahami bahawa pengundi melayu sudah semakin celik politik dan dapat pandang telus gimik politiknya?

3.Adakah UMNO sedar bahawa ia sudah ketandusan isu da modal hingga terpaksa bergantung kepada punggung saiful untuk meraih undi?

4. Adakah UMNO faham bahawa mereka mempunyai pemimpin yang dilihat kaku dan tidak berwibawa lantas perlu dicantas dengan segera?

5. Apakah UMNO tahu bahawa politik angkuh dan sombong menantu kesayangan hanya menjauhkan pengundi daripada mereka?

6. Adakah UMNO sedar poltik cah keting mereka sudah menjadi terlalu parah?

7. Atau semuanya akan kembali kepada status quo, UMNO akan sibuk berebut-berebut jawatan dan terlupa waktu semakin singkat.

Sayang sekali UMNO yang dahulu hero orang -orang melayu kini bagai ikan terdampar diatas darat melenting-lenting tercungap-cungap.

Jika tidak dibetulkan, 3 juta ahlinya akan berbondong bondong pergi kerana tdak ada apa yang hendak direbut lagi.

Tetapi adakah semuanya akan 'smooth sailing' untuk DSAI/PKR/PR? Tidak juga. Harus diingat UMNO mempunyai 78 kerusi. Penyokong tegar dan lebih penting lagi , majoriti orang-orang melayu belum yakin sepenuhnya dengan kemampuan, keikhlasan dan kebolehan PR untuk memerintah kecuali PAS yang mempunyai pengalaman mentadbir.

Setakat yang ditunjukkan oleh Selangor/P.Pinang/Perak aku rasa biasa-biasa saja dan kadang-kadang sama saja dengan BN. Setakat ini tindak tanduk mereka lebih bersifat populis dari menunjukkan falsafah pentadbirannya tersendiri. Tak pernah berlaku dalam sejarah dunia kerajaan yang mengambil alih nak berdebat dengan kerajaan yang pergi tentang hal-hal pentadbiran terdahulu. Kalau betul salah, betulkan sahaja.

Aku tak tahu sama ada DSAI sudah melakukan 'checkmate'nya tetapi jika dia berjaya menjadi PM seperti yang diangan-angankan perkara pertama yang perlu dibuat beliau ialah mengarahkan semua pembancuk kopi/teh dan pemandu peribadi hendaklah terdiri dari lelaki atau perempuan yang berumur 60 tahun keatas.

Kalau tidak masjid-masjid di nagara ini akan penuh dengan orang yang nak buat 'SUMPAH LAHANAT'


Salam...

No comments: