Monday, August 25, 2008

Apakah Pilihan Orang Melayu?

Keadaan iklim politik semasa negara ini semakin tidak menentu. Aku bercakap sebagai Warganegara berbangsa Melayu dan beragama Islam. Mungkin suara aku tidak mewakili suara ramai tetapi aku ingin membincangkan nasib negara ini menjelang kemerdekaan ke 51 Malaysia. Negara yang sepatutnya berada di aras yang sama dengan Singapura dan Korea Selatan. Negara yang sepatutnya lebih kukuh milai moral dan etika kerana negara ini berpaksikan Islam sebagai pegangan dan bertunjangkan adat Melayu sebagai cara hidup.
Kekalutan pemimpin Melayu berebut kuasa semakin menyenakkan perut rakyat marhean seperti aku. Kerakusan mereka sebenarnya menampakkan betapa cetek dan tidak matangnya kita umat Melayu dalam berpolitik dan betapa bodohnya pemimpin dan orang yang dipimpin. Lebih malang lagi kita mempermainkan syarak dan adat yang kononya kita sanjungi.
Adakah ini tanda-tanda kejatuhan umat Melayu seluruhnya? adakah ini isyarat kemusnahan dan runtuhnya fabrik yang membentuk personaliti kita sebagai umat Melayu? Jika kita lihat sejarah Melaka sebelum kejatuhanya banyak berlaku fitnah dan tohmahan malah perebutan tahta yang menyebabkan Raja-Raja yang yang terlibat terpaksa bersekongkol dengan kuasa luar seperti Cina dan Siam untuk menegakkan kedaulatan kuasa mereka. Apakah yang terjadi akhirnya. Tanah Melayu terjajah selama 500 tahun!
Didalam kes ini jika UMNO menang apakah Melayu jadi Abu atau UMNO kalah Melayu jadi arang? atau apakah jika PR menang Kampung Melayu tergadai? apakah pilihan umat Melayu?
Secara jujur aku tiada jawapan untuk soalan ini...

No comments: