Saturday, August 9, 2008

Bar Council Forum re Conversion to Islam

Pada pendapat aku, umat islam di Malaysia ini pemalas.Maksud aku pemalas dari segi intelek. Kita malas untuk berhujah dengan bukan islam tentang agama Islam, sedangkan kita di Negara ini ramai ulamak dan ilmuwan yang ada Phd dalam bidang yang mencakupi pelbagai bidang. Di IPTA kita berlambak para professor yang gah dengan title panjang berjela.

Kenapa kita tidak menghadapi polemik Majlis Peguam ini secara 'Head On'? Kita takut kalah? kita tak ada hujah? Kita tak cukup pandai? Kita tak ada modal? atau kita menganggap semua ini membuang masa? Kita malas hendak melayan....

Pada aku kita sudah membuang satu peluang keemasan untuk berdakwah. Memang kita tahu didalam Majlis Peguam ada banyak elemen anti islam, tetapi inilah waktu kita hendak membincangkan islam secara panjang lebar secara pendekatan ilmiah. Dimana pejuang islam kita? dimana ulamak kita? dimana Phd kita? Kita tak dapat terus berlindung daripada serangan dengan menggunakan akta polis atau akta hasutan, kita sepatutnya menangani serangan ini secara intelektual. Islam as a true religion shall withstand all test. It has been tested for more than 1400 years. Kita tak percaya pada ketahanan Islam?

Umat islam perlu bersifat terbuka, sudahlah kita kurang berdakwah kepada yang bukan islam, kita memancarkan imej keras dan tidak bertolak ansur kepada mereka.

So what now? Aku cadangkan supaya Persatuan Peguam Islam atau Jakim atau Ikim sendiri yang menganjurkan ceramah " Masuk islam" ni supaya orang -orang bukan islam berfikir dua kali untuk masuk Islam. Islam perlu kepada kualiti dan bukan kuantiti.

Perlu kita terangkan kepada bukan islam bahawa;

1. Masuk islam ni lebih kurang macam Hotel California punya moto - You can check in but you
can never check out.
2. Islam bukan sekadar satu pegangan yang filisopikal tetapi satu cara hidup yang perlu dituruti
3. Konsep ketuhanan dan tauhid dalam islam
4. Mengapa kamu tidak boleh keluar agama islam setelah bertukar agama - sebab dan akibat
5. Impak kemasukkan kepada islam kepada keluarga sedia ada, harta fizikal sedia ada dan
undang-undang yang tertakluk kepadanya

Jika kita tak pandai berdakwah dalam bahasa inggeris banyak personaliti personaliti antarabangsa yang boleh kita jemput - Sheih Yusus Estes, Zakir Naik, Billal Philip dll. Mereka ini boleh menangani persoalan Majlis Peguam jika kita tak cukup pandai.

Sekian.

Assalamualaikum...

No comments: