Sunday, February 20, 2011

PAS ada agenda Nasionalis?

Tersenyum simpul penulis membaca 12 jaminan PAS untuk malaysia baru. Tak payahlah penulis nak link kan sebab bersepah-sepah kat internet, pembaca boleh cari sendiri. Aku tersenyum kerana kebanayakkan agenda yang dinyatakan itu berbaur nasionalis. Setau aku PAS amat fobia dengan hal-hal nasionalis ni.Pantang bagi mereka ..Assabiyah.

Maka benarlah dakwaan Tun Dr Mahathir bahawa PAS adalah parti berasas agama yang nasionalis bukan parti berasas agama Islam yang sejagat sifatnya sebab ia menyempitkan perjuangannya kepada ruang lingkup sempadan Malaysia.

Tak sampaipun seminggu seorang pembesar PAS mendakwa hukum Negara Islam tidak ada dalam agenda PAS ( kenyataan ini untuk memenangi hati rakyat bukan Islam) dan kini PAS mengeluarkan janji untuk membela orang Melayu (Kenyataan ini untuk memenangi hati orang Melayu), maka jadilah PAS parti cicak- yang akan bertukar warna mengikut suasana diamana dia berada.


PAS ada menyatakan bahawa is akan mempertahankan kedaulatan Raja-Raja. Aku sangat berharap yang tergolek-golek depan kereta Sultan Perak kat Kuala Kangsar hari itu bukan ahli PAS. Mungkin ahli DAP yang berkopiah kut...

Satu lagi janji PAS adalah ia akan beristiqamah menghayati Islam dalam kerangka PERLEMBAGAAN MALAYSIA. Ini suatu statement yang sangat penting kerana PERLEMBAGAAN MALAYSIA adalah perlembagaan SEKULAR!!!PAS mengakui dan mengiktiraf PERLEMBAGAAN MALAYSIA yang sekular sifatnya. Demikian apa bezanya PAS dan UMNO?

UMNO bukan parti sempurna, tetapi banyak dari apa yang dijanjikan oleh PAS telah dilaksanakan oleh UMNO sedagkan PAS dalam tempoh berpuluh-puluh tahun ini keliru dengan pakaiannya. Pada suatu peringkat kafir bagi UMNO bersekongkol dengan bukan Islam untuk memerintah negara kerana ambil agama sekerat-sekerat.

30 tahun kehadapan PAS sudah mula memakai pakaian UMNO. PAS sudah jadi market oriented, mereka memasarkan produk ikut pasaran. kalau benar ISLAM adalah asas perjuangan tarbiyyahkan kami tanpa kira ada undi atau tiada undi. Tetapi bagi PAS undi lebih penting. Kalau perlu jadi nasionalis mereka akan jadi nasionalis seprti musuh mereka. Hehehe Tun Mahathir tersengih membaca janji PAS ni...Dia dah buat sebahagian besarnya 22 tahun lebih awal dari PAS...


Cuma satu soalan aku nak tanya, kenapa tak mulakan janji untuk Malaysia baru ini di Pulau Pinang. Dimana PAs ketika gerai-gerai orang Islam di robohkan?

Salam untuk Islam nasionalis dalam PAS.

No comments: