Sunday, January 18, 2009

PRK Kuala Terengganu - Panggilan Terakhir kepada UMNO

Ia bukan satu anomali , tetapi akan menjadi satu trend masa kini. UMNO perlu membiasakan diri dengan kekalahan sebegini. Seperti posting aku terdahulu, mengundi pembangkang (jika silap haribulan PRU 13 nanti UMNO akan jadi pembangkang) telah menjadi sesuatu yang 'cool'. Pengundi melayu sudah tidak takut untuk membuat pertimbangan sendiri untuk memilih calon. UMNO tidak lagi boleh menggula-gulakan pengundi dengan retorik kosong tanpa ia sendiri mengamalkan apa yang dicanangkanya,


UMNO sudah tidak lagi dinilai dengan isu tempatan tetapi UMNO dinilai secara keseluruhannya. Jika ini bukan satu isyarat untuk menggerakkan satu reformasi dalaman UMNO, maka anggaplah ia satu isyarat panggilan kubur.


Kekalahan di 'Malay belt' ini memberi tamparan memalukan kepada UMNO. Ketokohannya dikalangan rakan-rakan BN akan dipersoalkan. Jangan terkejut jika MCA dan Gerakan serta MIC akan membuat laungan-laungan atau tindakan yang tidak disenangi UMNO. UMNO telah kehilangan air muka dihadapan rakan-rakannya. Umpama seorang pemimpin yang diludah di khalayak.


Apakah ini satu beban dari kepimpinan Abdullah? Apakah ini satu referendum kepimpinan Najib? atau apakah ini referendum kepada sama ada UMNO masih relevan? Bagi aku semua jawaban untuk soalan itu adalah YA.


Tapi mencari formula untuk membetulkan keadaan bukan sesuatu yang mudah. Bukan juga sesuatu yang sukar. Tetapi untuk mengimplemenkan satu perubahan kepada organisasi se usia UMNO adalah hampir mustahil.


Orang kecil seperti aku mungkin ada sekelumit idea...tapi biarlah orang besar seperti Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak mencari punca kekusutan....





No comments: