Friday, August 21, 2009

PAS dan Politik Islam yang songsang dan sempit

Pada aku PAS sebenarnya adalah parti alternatif yang tulen orang Melayu/Islam di Malaysia. Hanya ada dua parti sahaja yang diyakini dapat membela dan memelihara kepentingan umat Melayu/Islam di tanah watan ini. UMNO dan PAS.


Ketika UMNO yang banyak dikuasai oleh golongan bangsawan Melayu dan Iktisad melayu hampir gagal membawa panji-panji Melayu / Islam, aku sangat berharap yang parti ini dapat mengambil tampuk kepimpinan Melayu/Islam dan membawa masyarakat ini kearah yang lebih baik.


Dalam politik, pertelingkahan adalah sesuatu yang lumrah. Berbeza falsafah diantara kumpulan adalah asas kepada sistem politik. Tetapi dalam Islam ada diajarkan ADAB untuk bertelingkah. Ada etika yang diajar oleh Rasulallah untuk memberi pendapat serta ada etika untuk tidak bersetuju. Begitulah halnya dalam Islam.


Aku menjangkakan apabila mereka memanggil diri mereka sebagai pejuang Islam Sebenar, pembawa panji-panji ajaran Rasulallah aku menjangkakan satu piawaian berpolitk yang tinggi. Satu etika yang menggambarkan kemurnian ajaran Rasulallah. Jika UMNO tidak mempunyai etika politik yang betul itu adalah kerana mereka membawa Islam palsu. tetapi yang mendakwa membawa Islam tulen juga mengamalkan etika politik macam UMNO, apa pula halnya?


Apabila Ustaz Nasaruddin Hassan Tantawi, seorang ulamak muda yang terdidik dalam Islam, yang lidahnya dimenghambur ayat-ayat suci alquran, mengambil pendekatan mendedahkan aib seorang saudara se Islamnya dengan mendakwa Rohaizat mempunyai isteri kedua yang terbiar.Aku tergamam seketika. Sekalipun Rohaizat membawa Islam palsu, seorang ulamak yang mempunyai taraf yang tinggi macam Nasrudin tak perlulah terjun kelembah kekotoran untuk sama-sama bergelumang tahi....


Mungkin benar niat beliau supaya supaya rakyat tidak berketuakan seorang yang mendera isteri, tetapi dalam PAS sendiri banyak ketuanya tidak menjalankan tanggungjawab menjaga isteri dengan betul.


Contoh yang paling nyata adalah Ketua Dewan Ulamak PAS yang disaman oleh isteri keduanya kerana mendera dan tidak memberi nafkah kecuali yang batin. Beliau masih ketua Dewan Ulamak tanpa sebarang tindakan diambil. Dalam posting aku terdahulu ada aku link kan beritanya.


Hakikatnya Tuan Guru, ini masalah banyak lelaki samada dalam UMNO dan PAS. Cerita yang ini terlalu panjang untuk dikesahkan. Banyak siu lain yang boleh Tuan Guru bahas dan debatkan.


Kata Rasulallah kalau tidak ada yang baik hendak diucapkan eloklah berdiam diri...

Salam untuk pembawa Islam palsu dan Islam sebenar.

1 comment:

Fatimah Zuhri said...

Bro,

What that piece of garbage (read: Tantawi) did was CLASSLESS, IMMATURE and down right EVIL.

In the holy month of Ramadhan, he has managed to single handedly destroy the marriage of a fellow muslim brother.

He may have been given the assurance of paradise by Saint Nik Aziz but he may have forgotten that the real Judge is the Almight Allah S.W.T.

Semoga dia mendapat balasan dan azab yang setimpal di dunia ini dan di akhirat. Semoga Allah melaknat dirinya, keluarganya serta keturunannya.