Wednesday, December 10, 2008

Antara dua darjat -Realiti kehidupan di Malaysia

Bukan niat aku nak menyebok atau menambahkan beban mangsa2 tanhah runtuh di Bukit Antarabangsa . Mereka sudah cukup menderita dan aku amat bersimpati.

Tetapi yang menarik perhatian aku ialah sikap beberapa organisasi2 korporat yang menangguk di air keruh yang membuat aku meloya tak tentu pasal.

1. Concorde Hotel menaja jamuan Hari Raya

2. Restoran Kelantan Delight Menaja jamuan makan

3. Yayasan salam mengumumkan untuk mengumpul dana bagi membantu mangsa

4. PM Abdullah Badawi mengumumkan akan membayar pampasan keapda mangsa

Soalan aku mengapa ketika sebuah banglo di Hulu Selangor yang runtuh tak berapa lama sebelum ini tidak mendapat layanan yang sama sedangkan aku rasa beliau lebih memerlukan bantuan kita? Mengapa ketika Kg Pasir di Ukay Perdana yang runtuh ( dan mengorbankan banyak nyawa terutama pendatang Indonesia) beberapa tahun dahulu tidak mendapat tajaan makanan yang sama dari hotel2 dan restoran2 ?

Bila kita meletakkan nilai komersial kepada perbuatan amal kita dengan memilih jenis orang yang layak mendapat bantuan kita maka kemanusiaan sebenarnya sudah mati.

salam.

No comments: