Friday, December 17, 2010

Kecelaruan Pluralisma Agama Harakah Daily

Seorang sahabat menghantar email kepada penulis tentang kecelaruan pluralisma agama oleh Harakah Daily dalam edisi bahasa Melayu dan Bahasa Inggerisnya.



Sekalipun harakah Daily adalah suara rasmi parti PAS, penulis tidak menuduh mereka menyokong pluralisma agama. Edisi Inggeris adalah siaran ucapan DSAI yang terang-terang menyokong pluralisma agama sementara edisi bahasa Melayunya adalah tulisan wartawan tanpa nama mereka yang tidak memihak kepada pandangan DSAI.

Soalannya apakah pendirian sebenar Harakah daily tentang isu ini. Menyokong atau pun tidak? atau adakah pandapat Harakah Daily mengikut bahasa audien mereka? Ya jika mereka berbahasa Inggeris , Tidak jika Bahasa Mereka Melayu?

Sebagai gerakan Islam hanya ada satu sahaja kebenaranya dan PAS melalui Harakah daily perlu memberi jawaban mereka.

Kadang-kedang penulis kesihan dengan dilema yang dialami oleh PAS. DAP dengan 'langkah Mayat kami dahulu' dan Anwar dengan 'semua agama sama'nya. Dimanakah suara gerakan Islam ini? Merka hanya mampu berbisik diatas katil bersama pasangan mereka.

Sekurang-kurangnya UMNO tidak apologetik dengan Ketuanan Melayunya. Jika Ketua Pemuda PAS pernah mengajak Pemuda UMNO berdebat samaada UMNO berada di Jalan yang benar, apakah jalan yang diambil oleh PAS kini benar?

Semakin lama PAS kelihatan semakin sama warnanya dengan UMNO....


No comments: