Monday, February 23, 2009

PPSMI - Ada Orang Baru Tersedar dari Lena Daaaa

Aku sungguh terasa pelek perihal Gapena dengan bantahan dan memorandum menentang PPSMI ni. Sebagai sebuah persatuan penulis yang berjuang mengangkat Bahasa Kebangsaan selayaknyalah mereka memperjuangkan Bahasa ini, tetapi masalahnya mereka telah tertinggal keretapi selama TUJUH TAHUN!!!!!!!!!!!
Setelah TUJUH (diulangi TUJUH ) tahun beru GAPENA hendak menentang dan berdemonstrasi dan sebagainya? Apa yang terjadi selama tujuh tahun itu? Adakah tempoh yang sebegitu panjang diperlukan untuk merangka deraf / membaca pruf dan mengesahkan untuk penerbitan memorandum bantahan tersebut? atau setelah tujuh tahun baru tumbuh telur jantan untuk melawan? atau selama waktu itu ada orang yang perlu dikipas dan dijilat punggungnya dan sekarang sudah tiada kepentingan, baru teringat untuk memperjuangkan sesuatu?
Pada pendapat aku lebih baiklah Gapena kembali ke rumah persatuan dan minum-minum kopi sambil bersayembara. Hipokrasi tentang perjuangan bahasa ini sudah ketinggalan zaman.
Sebenarnya tujuh tahun dahulu aku amat menanti-nanti suara-suara penentangan sebegini. tetapi malang sekali suara bacul/pondan pejuang-pejuang bahasa ini tidak keluar. MASING-MASING MENIKUS TAKUT HILANG PANGKAT!. Aku amat menghormati perjuangan pejuang -pejuang bahasa Cina yang sanggup berkorban wang ringgit /pamgkat/harta asalkan mereka dapat mengekalkan bahasa ibunda mereka. Itu lah tragedi bangsa Melayu kini, tiada lagi yang sanggup berkorban.
Setelah TUJUH tahun, anak-anak melayulah yang akan menjadi korban akibat sikap bodoh sebegini. Sekejap begitu, sekejap begini. Anak-anak yang berada disekolah akan terkeliru, natijahnya mereka akan jadi semakin dungu.
JANGAN JADIKAN ANAK-ANAK KAMI KORBAN MODAL POLITIK SEMPIT SEGOLONGAN ORANG YANG BACUL.
Salam

No comments: